zaterdag 20 maart 2010

Mijn Stad Mijn Dorp: nieuw historisch tijdschrift voor Overijssel



Vanaf 26 maart zal het eerste nummer van het door Waanders uitgegeven Mijn Stad Mijn Dorp bij 250 boekhandels en andere verkooppunten in Overijssel verkrijgbaar zijn. Het thema is de Tweede Wereldoorlog, aldus hoofdredacteur en medewerker van het Historisch Centrum Overijssel Wim Coster in een gesprek met Gerson Veenstra in Het Overijssels Hart, het dagelijkse lunchprogramma van Radio Oost. Ook de volgende nummers zullen in het teken staan van een thema; in het tweede nummer is dat sport, zo kondigde Wim Coster aan.
Presentator Gerson Veenstra noemde in zijn programma enkele artikelen die hem opvielen in de digitale versie van het tijdschrift, waarover hij alvast mocht beschikken. Bijvoorbeeld een verhaal van Ad van Liempt, de bekende tv-programmamaker, over de joodse Selma Wijnberg uit Zwolle, die Sobibor overleefde. Ook staat er een interview in het blad met deze historicus van het jaar 2009. Van Liempt zal voor de komende nummers ook een column schrijven. Andere titels van artikelen zijn ‘Voor het vuurpeloton’ en ‘Oorlogsvermisten’. Een beetje geschokt was Veenstra over de foto van het dode lichaam van een Deventer verzetsstrijdster, die een kwartier voor de bevrijding door de Duitsers was geëxecuteerd. Volgens Coster had de redactie wel geaarzeld om de foto af te drukken, maar deze gebeurtenissen hoorden ook bij de oorlog en daar moet je dan niet omheen lopen.

Aan het tijdschrift is ook een website verbonden.

Een saai geschiedkundig tijdschrift wordt het zeker niet. De redactie probeert dan ook een groter publiek te bereiken dan gebruikelijk in dit genre. De OBD zal de boekenrubriek verzorgen. Daarom weet ik iets meer over de inhoud dan in het radio interview aan bod kwam en geloof mij: wanneer je in geschiedenis geïnteresseerd bent mag je dit niet missen. Dit blad moet een kans krijgen!

Geen opmerkingen: