zondag 10 april 2011

Prachtige website: Themafilms uit de Drentse geschiedenis



Ik zie natuurlijk niet alles, maar voor mij is Themafilms uit de Drentse geschiedenis tot nu toe de website van het jaar 2011. Het is prachtig weer en ik zit hier binnen al een uur oude filmpjes te bekijken, dat zegt toch genoeg. Terwijl het vanmiddag ook nog verplicht binnen zitten is vanwege Parijs-Roubaix.
Wat moet een Tukker met films over Drenthe? Nou, veel. Ik ben vaak in Drenthe geweest – vakanties, fietsdagtochtjes – en Drenthe is bekend terrein voor me. Maar los daarvan, je hoeft geen Drent te zijn om de website te kunnen waarderen.

Wat is er aan de hand? Het filmbezit van de audiovisuele afdeling van het Drents Archief (DAVA) was al ontsloten via de filmcatalogus. Hierin kun je zoeken op plaats of onderwerp en kun je rechtstreeks filmpjes bekijken. Ook vind je er de beschrijvingen van films die nog niet gedigitaliseerd zijn.
Het DAVA heeft nu compilaties gemaakt uit hun bezit. Per thema zijn gemiddeld zo’n tien films geselecteerd. De thema’s zijn: turfwinning, TT-Assen, verkeer en vervoer, Tweede Wereldoorlog, boerenleven. Ook over Assen, Emmen, Hoogeveen, Meppel en Coevorden zijn compilaties samengesteld, zo’n 10 tot 12 films per plaats. Ook circa 100 kleine(re) Drentse dorpen worden in beeld gebracht.

Let op: bij het thema Drentse dorpen is het niet altijd duidelijk over welk dorp de film gaat. Even aanklikken en met de muis naar boven en de informatie verschijnt in beeld.

Het is een mooi voorbeeld hoe je met eenvoudige middelen je bezit zichtbaar maakt voor een groot publiek. In de eerste zin meldde ik al dat ik niet alle initiatieven op dit terrein gezien kan hebben. Wie kent er meer voorbeelden van websites van provincies of plaatsen waarop het filmbezit zo uitgebreid getoond wordt?

2 opmerkingen:

Hendrika zei

Dank je voor deze link!! Hier ga ik een keer op rondneuzen.
Een voorbeeld uit een andere provincie is: http://www.tresoar.nl/, onder beeld en geluid kom je in het Fries Fotoarchief, en Fries Film Archief. En ken je deze: http://www.geschiedenis24.nl/dossiers.html, bevat ook een schat aan informatie.

Transisalania en Varia zei

Ik ken wel Tresoar en Geschiedenis24, maar niet de bewuste websites. Bedankt!