maandag 2 januari 2012

Hét motorboek van 2011: Motorrraria

Youp van ’t Hek had het er ook al over. Als er één dag is die door veel mensen traditioneel wordt ingevuld is het Nieuwjaarsdag wel. De tv helpt daarbij ook niet. Al pakweg 40 jaar is er hetzelfde aanbod. Eerst Johan Strauss en consorten vanuit Wenen, dan schansspringen – kunnen ze geen schaatswedstrijd of wielercross organiseren? – en dan een circus. Het nieuws beperkt zich ook tot rellen, beelden vanuit de Eerste Hulp en branden. Gisteren heb ik van dit alles weinig meegekregen. Ik was in de gelukkige omstandigheid in het bezit te zijn van het boek Matorrraria.



Wie dit jaar op zoek is naar een verjaardagscadeau voor een motorrijder hoeft niet lang na te denken. Het boek hoort bij elke motorrijder in de kast te staan. Voor de duidelijkheid, ik heb geen belangen in de uitgeverij van het boek en ben niet bevriend met (een van) de samenstellers. En ik heb nog nooit een motor bestuurd.

Wat is er dan allemaal zo goed aan het 350 pagina’s dikke en in groot formaat uitgegeven boek? Liefhebbers van reisverhalen bijvoorbeeld -zoals ik er zelf een ben - komen aan hun trekken. Dit is maar een van de onderwerpen. De tientallen auteurs leveren bijdragen over de techniek van de motor, over de verschillende types, over ‘het gevoel’, de saamhorigheid, maar ook over een ander aspect dat ook bij motorrijden hoort: zware ongevallen en de dood. En er zijn opvallend veel verhalen van en over ‘vrouwen en motoren’. Auteurs zijn onder meer A.L. Snijders, Threes Anna, Jaap Scholten, Herman Pieter de Boer, Marga Kool, Gerrit Kraa en Tommy Wieringa. Maar laat je niet afschrikken, het is geen literair motorboek. Allerlei gewone en vooral bijzondere motorrijders én niet-motorrijders komen aan het woord. De bijdragen bestaan uit (korte) verhalen, columns, gedichten, reisjournaals, technische informatie en interviews (o.a. met Jan Cremer). De mooie vormgeving en de vele prachtige - vaak kunstzinnige - illustraties maken het boek compleet – een cliché, maar in dit geval is het echt zo.

De ‘motor’ achter het boek is Paul Abels – kijk hier voor een interview met hem op TV Oost - , die een paar jaar geleden met zijn motor een vastloper kreeg op een levensgevaarlijk punt op de A1 en toen besloot een boek te maken over motoren. Kijk hier voor een uitgebreide recensie van het boek.

Geen opmerkingen: