donderdag 21 februari 2013

Ommense Miny Vroegindewey schrijft boek over Napoleon



Persberichten staan regelmatig aan de basis van berichten op dit blog. Het persbericht moet wel een link hebben met Overijssel, boeken, erfgoed, bibliotheken etc. Bij de attendering op Napoleon in begrijpelijke taal leek dat niet direct het geval. Wanneer iemand actief is op de sociale media kun je binnen twee minuten zijn of haar doopceel lichten. Miny Vroegindewey blijkt een veelheid van activiteiten te ontplooien op het gebied van schrijven en geschiedenis en een passie te hebben voor Napoleon (en Josephine), over wie ze enkele weblogs (kijk hier, hier en hier) en een Facebookpagina bijhoudt. Hieronder een korte bio van de schrijfster van haar eigen hand en informatie over het boek, dat natuurlijk ook bijzonder is omdat het ‘in begrijpelijke taal’ geschreven is.

Over de auteur:
Mijn naam is Miny Vroegindewey-Takman, en ik ben geboren in Gramsbergen (Overijssel). Het schrijven heeft mij altijd wel in het bloed gezeten. Zo vond ik het op school altijd erg leuk om opstellen te schrijven. Door de jaren heen heb ik heel veel geschreven: artikelen, boekbesprekingen, verhalen, toneelstukken en boeken, waaronder een verhalenbundel. Met schrijven, schrijven en nog eens schrijven, en dit in combinatie met het 'uitdiepen' van interessante onderwerpen, ben ik helemaal in mijn element en mijn sas. In het schrijven kan ik heel goed mijn creatieve 'ei' leggen. Geschiedenis, sociale en maatschappelijke ontwikkelingen hebben dan ook mijn grote interesse. Samen met mijn echtgenoot Jan en drie supereigenzinnige katten woon ik met heel veel plezier in het Overijsselse Ommen. Daarvoor heb ik met Jan een aantal jaren op Goeree Overflakkee gewoond. Behalve van schrijven, houd ik ervan om lekker te wandelen in het bos, te lezen, en heb ik door de jaren heen altijd graag en veel vrijwilligerswerk gedaan, ook als tekstschrijfster. Zo heb ik met heel veel plezier artikelen geschreven voor www.historien.nl en werk ik momenteel als vrijwilligster mee aan een nieuwsbrief en een magazine, waarvoor ik onder andere boekbesprekingen en artikelen schrijf. Ook heb ik, in opdracht van uitgeverij Deboektant, een aantal jaren geleden vier fotoboeken samengesteld over dorpen op Goeree Overflakkee. Verder heb ik, samen met een groep enthousiaste vrijwillig(st)ers van de Historische Kring Ommen met heel veel plezier meegewerkt aan de Canon van Ommen, en heel veel geleerd over de rijke geschiedenis van mijn woonplaats Ommen. In 2004 verscheen de door mij geschreven verhalenbundel Helden bij uitgeverij Free Musketeers.

Over het boek:
‘Napoleon in begrijpelijke taal’ beschrijft onder andere het dagelijks leven in de tijd van Napoleon, het leven en de persoonlijkheid van Napoleon, de belangrijkste veldslagen en de verbanning naar St. Helena. Ook wordt aandacht besteed aan de Franse tijd in Nederland en Napoleon’ s jongere broer Lodewijk Napoleon die gedurende die periode koning was van Nederland. Verder kan kennis gemaakt worden met zijn echtgenote Hortense, die de geschiedenis inging als ‘De vergeten koningin van Nederland.’
De invloed van Napoleon Bonaparte is tot op heden nog steeds merkbaar en zichtbaar. Denk maar aan onder andere de invoering van het burgerlijk wetboek, de Napoleonswegen, de oprichting van een centrale bank in Frankrijk en invoering van het metriek stelsel. Behalve een in begrijpelijke taal geschreven boek, is ‘Napoleon in begrijpelijke taal’ een onderhoudend boek met vele bijzondere afbeeldingen van Napoleon, zijn grote liefde Joséphine, de familie Bonaparte, de mensen met wie hij samenwerkte, de veldslagen, Corsica, etc. ‘Napoleon in begrijpelijke taal’ is uitsluitend verkrijgbaar via de webshop van de uitgeverij i-bookshop.nl

Geen opmerkingen: