vrijdag 16 juli 2010

Vragen en antwoorden

Na Bibliofoon (1990-2002), Al@din (2003-2010) nu: Ibi – vraag en antwoord



Voorgeschiedenis
Bijna 20 jaar kennen de openbare bibliotheken een vraag en antwoorddienst. In oktober 1990 werd Bibliofoon in het leven geroepen door een aantal provinciale bibliotheekcentrales. Zestig uur per week kon je je vragen – ‘op welk gebied dan ook’ – telefonisch stellen aan informatiespecialisten van de bibliotheek. Je kreeg meteen antwoord of, als dat niet lukte, zo snel mogelijk.
Het was een mooie tijd – ik was zelf een van de medewerkers -, de belangrijkste naslagwerken binnen handbereik, een grote naslagcollectie op de achtergrond en maar proberen zo snel mogelijk een antwoord te vinden. We deden mee aan radioprogramma’s waar luisteraars live vragen konden stellen.
Later was Bibliofoon ook via internet bereikbaar, en nog later alleen via internet. Het uitgangspunt bleef: de vraag wordt zo snel mogelijk beantwoord (binnen 24 uur) en indien nodig doorgestuurd naar specialisten op een bepaald terrein; in dat geval een antwoord binnen vier werkdagen. De aard van de vragen veranderde, veel moeilijke vragen waarbij de vragenstellers zelf ook al lang gezocht hadden. Maar het oplossen van die vragen gaf ook veel voldoening. Bibliofoon stopte ermee en werd in 2003 vervangen door Al@din, breed gedragen door heel veel bibliotheken, die uren en medewerkers beschikbaar stelden om volgens rooster alle vragen te beantwoorden. Toch werd de afgelopen twee jaar het aantal gestelde vragen langzamerhand minder. Op de oorzaken ga ik nu niet in daar heeft o.a. Edwin Mijnsbergen al het een en ander over geschreven. Per 1 juli is het afgelopen met Al@din. Intussen wordt er gewerkt aan een vernieuwde landelijke vragendienst. Zolang die nieuwe dienst er nog niet is, sluiten de Overijsselse bibliotheken zich aan bij Ibi -vraag en antwoord.



Nu: Ibi - vraag en antwoord
Ibi is een digitale vragendienst, die werd ontwikkeld door bibliotheekorganisaties in Noord- en Zuid-Holland. Naast andere bibliotheken, sluiten de Overijsselse bibliotheken zich nu hierbij aan. Ibi lijkt op Al@din, maar er zijn verschillen: Ibi is gebruikersvriendelijker, geeft binnen een dag antwoord (althans dat wordt geprobeerd) en daagt bezoekers uit ook zelf antwoord te geven op gestelde vragen.

Hoe werkt Ibi
Heb je een vraag? Ga naar Ibi vraag en antwoord. Kijk eerst bij ‘opgeloste vragen’ of je vraag al eerder gesteld is – zoek daarbij op trefwoorden, b.v. onweer. Zit de vraag die je wilt stellen daar niet bij, ga dan naar ‘vraag stellen’. Dat kan anoniem, het enige dat je door moet geven is je email-adres om je gestelde vraag te kunnen activeren. Je kunt je ook (uiteraard gratis) registreren en hebt dan inzicht in je vragengeschiedenis. Bovendien mag je dan zelf ook antwoorden geven op door anderen gestelde vragen.



Tip: Goeievraag.nl
Een andere opvallende vragendienst is Goeie vraag! Stel je vraag aan heel Nederland staat op de website en zo werkt het ook. Iedereen kan een vraag stellen en iedereen kan antwoord geven (wel eerst even gratis registreren). Is Goeievraag een concurrent van Ibi? Nee, zo zien we dat niet bij de bibliotheken. Sterker nog, bibliothecarissen beantwoorden onder de groepsnaam DeBibliotheek wel vragen op Goeievraag. Ik adviseer om ze allebei te gebruiken.
• voordeel Ibi: je krijgt in ieder geval antwoord van een bibliothecaris met een (meestal) lange ervaring op het gebied van informatie zoeken. Soms moet je even geduld hebben.
• voordeel Goeievraag: je krijgt in ieder geval snel antwoord, hopelijk zit daar een goed antwoord bij, maar dat is afwachten. De laatst gestelde vraag staat bovenaan, dus wanneer je vraag wegzakt in de lijst, wordt het aantal antwoorden snel minder. Als beantwoorder van vragen kun je punten behalen (zie website).

Conclusie: Heb je een vraag, ga dan naar de website van je bibliotheek en stel je vraag aan Ibi voor een gedegen antwoord en stel dezelfde vraag op Goeievraag voor een snel antwoord.

1 opmerking: