De Twentsche Courant Tubantia meldde het vanmorgen al, hoewel pas maandag op televisie bekend wordt gemaakt dat het winkelcentrum Stokhorst in Enschede de
lelijkste plek van Nederland is. Martin Bril schreef al prachtige columns over heel veel mooie en lelijke plekken in Nederland, maar nu weten we officieel welke plek toeristen in Enschede vooral niet moeten vergeten te bezoeken.
Hoe komt zo’n verkiezing tot stand? Eigenlijk net als bij veel van deze mooiste, beste, leukste, grootste verkiezingen, die op internet worden georganiseerd. Door een handvol mensen worden kandidaten genomineerd. Willekeur en subjectiviteit kleven aan de nominaties. Een iets grotere groep bepaalt wie in de finale mogen meespelen. Daarna komt zo’n verkiezing pas echt op gang. In Twente werd de afgelopen week in de (sociale) media opgeroepen om op Stokhorst te stemmen, want welke gemeente/regio wil niet de lelijkste plek van Nederland binnen haar grenzen hebben? De beste campagnevoerder met de grootste achterban wint vervolgens.
Ook ik heb op dit weblog relatief vaak geblogd over dit soort verkiezingen. Uit de weblogstatistiek blijkt dat één van mijn berichten uit 2009 elke zomer weer veel aangeklikt wordt, n.l. die over
De mooiste plekken van Salland. Het verschil met veel andere verkiezingen in dit geval is dat De Stentor, die de verkiezing organiseerde, ook uitgebreid beschrijft waarom de plekken genomineerd werden. De verkiezing levert zo veel tips op voor toeristen. Dergelijke verkiezingen zijn dus zinvol wanneer ze interactief zijn en je op de website kunt lezen waarom iets mooi, lelijk, goed, leuk of slecht gevonden wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten