zondag 8 september 2013

Almar Otten geeft kijkje in het leven van een thrillerauteur


Ik ben een fan van Almar Otten en met mij nog een flink aantal ‘ingewijden’. Voor zijn historische thrillers mocht hij lovende kritieken en mooie prijzen ontvangen. Toch is er een groot potentieel aan lezers dat hem niet kent. Otten heeft een full-time baan en een gezin en gebruikt bijna al zijn vrije tijd voor het schrijven. Wanneer een boek uitkomt zou het (ook door hem) gepromoot moeten worden, maar daar is geen tijd voor en bovendien houdt hij niet van zelfpromotie. De verkopen van Blauw Goud (toch winnaar van de Diamanten Kogel) blijken tegen te vallen. Om de vicieuze cirkel te doorbreken komt Almar Otten met iets geheel nieuws. Hij is gisteren een blog gestart over de gang die zijn nieuwe boek gaat maken (althans dat is de bedoeling) van manuscript tot bestseller. Het wordt een Real Life soap in blogvorm. Hij gaat schrijven over een half jaar voorbereiding voor de lancering van zijn boek en zal daarna verslag doen over hoe het wordt ontvangen door de lezers, de pers en de handel.’Daarbij moet hij allereerst barrières bij zichzelf overwinnen, met name wanneer het gaat om het inzetten van sociale media en het persoonlijk op moeten komen draven waar dat nodig is.
Er zijn natuurlijk slechte boeken die bestsellers worden en tal van goede boeken die slecht verkopen. Daar lijkt weinig aan te doen te zijn. Een moedig besluit van Almar Otten om zich niet bij dit feit neer te leggen.

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik alleen het laatste boek Jeugdzonde zelf gekocht heb. Ik kon niet wachten. De afstammeling en Blauw goud – evenals de vier ‘politieromans’ – heb ik via de bibliotheek gelezen. Ik zit natuurlijk dicht bij het vuur. In mijn voordeel pleit dat auteurs daar in ieder geval nog leengeld voor ontvangen – voor hen waarschijnlijk veel te weinig, voor de bibliotheken een aderlating. Maar zijn boeken en die van alle thrillerschrijvers zijn ook makkelijk (il)legaal b.v. via Spotnet te downloaden. In de vakantietijd vindt er een grote uitruil van titels plaats onder bezitters van e-readers en daar zijn vooral thrillercijfers de dupe van.

Een bestseller kun je ‘afdwingen’ als je Heleen van Royen heet. Zij en haar uitgever voeren een uitgekiende publiciteitscampagne. Maar ze krijgt ook veel gratis support: interviews in vrijwel alle kranten en bladen en ze wordt gevraagd voor elk tv programma dat zich er voor leent.
Soms moet je als schrijver gewoon geluk hebben. Zou Ventoux ook zo’n zomerhit geweest zijn als Bert Wagendorp zijn boek niet uitgeroepen had zien worden tot Boek van de Maand in DWDD?

Ik ben benieuwd en gun Almar Otten zeker een bestseller. Voor wie ook benieuwd is, lees hier een interview over zijn nieuwe blog en bekijk hier de eerste aflevering.

Geen opmerkingen: