woensdag 29 januari 2014

Ode aan Hennie Kuiper


Vanmorgen las ik in de Tubantia dat het dagblad a.s. maandag 3 februari aandacht wil besteden aan het feit dat Hennie Kuiper op die dag 65 jaar wordt. De krant roept lezers op de komende dagen een verhaal, ode of gedicht in te zenden, zodat maandag uitgebreid stil kan worden gestaan bij de pensionering van Overijssels Sportman van de Eeuw.

Een mooi plan van de krant. Hopelijk zullen velen hun persoonlijke herinneringen op papier zetten. Ik kijk er naar uit.
Zelf schreef ik een aantal jaren geleden een biografische schets over Hennie voor de website WieiswieinOverijjsel. En dat was niet toevallig, want ik ben altijd een groot fan geweest. Met plezier heb ik toen zijn biografie ‘Alleen vooruit: Hennie Kuiper, kampioen van het volk’ gelezen en allerlei informatie over hem verzameld. De biografische schets die ik schreef, is zonder dat de werkelijkheid geweld wordt aangedaan, door de vermelde prestaties al een ode aan de sport. Hopelijk lezen we a.s. maandag een ode aan Hennie zelf.

Hieronder de korte biografie:

De boerenzoon uit Denekamp, in 2000 gekozen tot Sportman van de Eeuw van Overijssel, fietste in zijn wielercarrière een indrukwekkende erelijst bij elkaar. Hij is Olympisch en Wereldkampioen, Nederlands kampioen op de weg en veldrijden, won de Ronde van Zwitserland en de belangrijkste klassiekers Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Ronde van Lombardije, Milaan-San Remo en werd twee keer 2e in de Tour de France. Veel had hij te danken aan zijn strijdlust en doorzettingsvermogen.

Lees verder


Geen opmerkingen: