donderdag 17 april 2014

Nieuwe nummer Mijn Stad Mijn Dorp is uit, thema: De reizende mens

Foto: Menthol en Roosje, onderwerp van het hoofdartikel

Het tweede nummer van Mijn Stad Mijn Dorp in 2014 staat online. Het door het Historisch Centrum Overijssel uitgegeven online geschiedenis magazine, waaraan ik als redacteur ook een steentje bijdraag, staat deze keer in het teken van de ‘De reizende mens’.

Thema-gerelateerde onderwerpen zijn onder meer: De heer Braun, die in een waterdichte auto vanuit Duitsland over de IJssel naar Nederland kon varen. Onderweg misschien even tanken bij Purfina in Glanerbrug, sinds kort bestempeld als monument van de Wederopbouw.
In 1932 vertrok een groepje notabelen per luchtschip, de Graf Zeppelin, vanaf Vliegveld Twenthe voor een tochtje naar Rotterdam. De sensatie duurde dagen en werd breed uitgemeten. Omstreeks die tijd bracht ook de oprichter van de KLM, Albert Plesman, een bezoek aan Twente voor de Eerste Haaksbergse Confectie Onderneming (EHCO). Daar maakten ze de onverwoestbare KLM-overalls.
Het meest opmerkelijk artikel over de reizende Overijsselaar gaat over Leo ten Brinke, die een plan ontwikkelde om het groeiende autoverkeer niet om Nijverdal heen te leiden maar via een tunnel er onderdoor.

De ‘coverstory’ is dit keer een mooi verhaal over Menthol en Roosje, een liefde tussen ‘black and white’ in Hengelo, geschreven door onze nieuwe redactrice Doreen Flierman.

Naast de vaste rubrieken (boeken, cultuurhistorie, de plek van, beeld en geluid) bevat Mijn Stad Mijn Dorp nog een aantal andere interessante artikelen, onder meer:
- De regionalist Gerrit Jan Eshuis (1895-1980)
- De grootste klomp ter wereld die in Enter staat
- Naar de plek van thriller-schrijver Almar Otten

Bekijk hier het nieuwe nummer en neem hier een gratis abonnement op Mijn Stad Mijn Dorp.

Geen opmerkingen: