dinsdag 15 december 2015

Artikel van mijn hand in de Tubantia gepubliceerd


Vanochtend wist ik al wat de rubriek Stad & Land van Gerard Lage Venterink in de Tubantia zou brengen. Als gastauteur mocht ik deze week het hoofdartikel schrijven. Toch wel apart, ook omdat het de eerste keer is, je pennevrucht over twee pagina’s weergegeven te zien in je eigen regionale dagblad. Ik ben een liefhebber van reisverhalen, ook van ‘historische’ reisreportages en ben ook geïntrigeerd door de periode vanaf 1880 tot aan de Eerste Wereldoorlog. Wie toen leefde maakte veel meer mee dan wij b.v. de afgelopen pakweg dertig jaar hebben zien voorbijkomen. Dat lijkt ongeloofwaardig, maar denk maar eens aan de enorme toename van mobiliteit door verharding van wegen en aanleg van water- en spoorwegen, aan de uitbreiding van de communicatiemiddelen (telegraaf, telefoon), de vele technische vindingen en de introductie van olie, gas en elektriciteit. Lees hierover het prachtige boek Een nieuwe wereld van Auke van der Woud. Met deze combinatie van interesses was mijn keus snel gemaakt voor de acht maanden durende reis van de Twentse fabrikant Willem van Wulfften Palthe naar Oost-Azië, afzetgebied van Twentse produkten als textiel en machines.


Ik schreef op mijn weblog al eerder over deze reis. Onlangs heb ik het reisverslag herlezen en een nieuw uitgebreider verhaal geschreven dat vandaag dus in de Tubantia staat.

2 opmerkingen:

Hendrika zei

Hé, wat leuk!! Is het ook op internet te lezen? Ik zal je blog erover lezen, zodra ik tijd heb.

Transisalania en Varia zei

Volgens mij komen alleen nieuws-gerelateerde artikelen op internet en dit soort lange artikelen niet. Maar de eerdere blogpost gaat deels over hetzelfde onderwerp.