vrijdag 24 november 2017

Prachtige website Literair Zutphen


Ik zag ergens - ik weet niet meer waar - een berichtje over een website Literair Zutphen en maakte er een notitie van. Vandaag had ik tijd om eens te kijken en ik was verbluft. Vooral door de inhoud maar ook door de vormgeving. Voor de inhoud is Hans Heesen verantwoordelijk, voor de inhoud Noël Heesen.

In de introductie lezen we:
'Je zou kunnen beweren dat de Zutphense literatuur een aantal grote schrijvers telt en dan als voorbeeld Paul Rodenko, Anneke Brassinga en H.C. ten Berge kunnen noemen of Robert van Gulik, J.C. Bloem en Hanz Mirck, maar dat doe ik niet, want dan zou ik u iets op de mouw spelden. Niet omdat zij geen grote schrijvers zouden zijn, maar omdat er geen ‘Zutphense literatuur’ bestaat. Wat wél bestaat is een verzameling mensen die in Zutphen wonen of hebben gewoond en die, naast dat ze fabrikant, drogist, journalist, arts, boekhandelaar, gemeenteambtenaar, wethouder, griffier, leraar of dominee waren, zich bezig hielden met schrijven. Als zij ’s avonds thuis kwamen van hun werk, trokken zij zich terug in hun studeerkamer om de Nederlandse literatuur te verrijken – of in elk geval te vermeerderen – met gedichten, verhalen, romans, kinderboeken, reisavonturen, toneelstukken, memoires, dagboeken, brieven en wat er maar aan pennenvruchten te bedenken is. Dat deden ze niet omdat de Nederlandse literatuur daarom vroeg, maar omdat verveling, ijdelheid, innerlijke noodzaak dan wel liefde voor de schone letteren hen daartoe dreef. Het leek mij aardig en interessant eens te zien wie deze mensen waren. Wat ik over hen te weten ben gekomen, kunt u op deze website lezen.'

Op de overzichtelijke website kun je op verschillende manieren zoeken: er zijn overzichten per tijdvak, er is een onderdeel 'Zutphen in citaten, gedichten, teksten', en er is een alfabetisch bestand met Zutphense auteurs en auteurs die over Zutphen geschreven hebben. Conclusie: een prachtige site, waar het resultaat van jarenlang speurwerk voor iedereen beschikbaar is gekomen.

Bestaat iets dergelijks ook in Overijssel?
Ik ken de website Deventer Boekenstad, waarop ook een hoofdstuk Schrijvers. Het betreft hier een grote database met korte informatie over Deventernaren die ooit iets op schrift hebben gesteld. En dan is er natuurlijk de Twentse Taalbank waar bijzonder veel op het gebied van dialect te vinden is.

Het digitaliseren van de 10-delige serie Literaire wandelingen in Overijssel zou ook een mooie website voor Overijssel kunnen opleveren. Maar ja, wie zou dat moeten doen...

Geen opmerkingen: