vrijdag 2 oktober 2020

Films 'Deventer in 1965' geven mooi tijdsbeeld

Ik kwam een film Deventer circa 1965 tegen. Even verder gezocht en op het YouTube-kanaal van het Historisch Centrum Overijssel (HCO) bleek dat er 2 delen van gemaakt zijn. De beelden zijn niet altijd even scherp, maar geven wel een nostalgisch tijdsbeeld. Het straatbeeld ademt nog de sfeer van de jaren 50. De roerige jaren 60 waren ogenschijnlijk nog niet begonnen. In Amsterdam vonden al wel de happenings plaats rond Het Lieverdje en de Beatles en de Rolling Stones hadden al hun eigen aanhang. Pas een jaar of drie later zouden langharigen en hippies het straatbeeld gaan inkleuren. Wel zie je veel fietsen en brommers en relatief weinig auto's (vaak DAFjes, VW-busjes, NSU, Opel Kadett).

1 opmerking:

Hendrika zei

Mooi zulke oude films. Op het beeld van de eerste film het gebouw rechts waar ik driekwart jaar werkte voor ik naar Drenthe vertrok. Superleuke tijd gehad op de bedrijfsbibliotheek van een chemisch concern. Als ik dit beeld zie, denk ik er met weemoed aan terug.