zondag 16 januari 2022

A History of Pop(ular) Music (63): Lead Belly - Where did you sleep last night (In the pines) (1944)

Een chronologische reis door de populaire muziek van de afgelopen honderd jaar. Ik heb het altijd een mysterieuze song gevonden. De oorsprong ligt in het midden van de 19de eeuw. De tekst is eigenlijk een mix van twee oude volksliedjes. In 1925 werd het voor het eerst opgenomen op een wasrol door een verzamelaar van volksmuziek. Het nummer is vooral verbonden met twee muzikanten, de ‘bluegrasskoning’ Bill Monroe en de bluesmuzikant Lead Belly. Later werd de live-versie van Nirvana nog bekend.
Lead Belly, artiestennaam van bluesmuzikant Huddie William Ledbetter (1888-1949) was ook zeer geliefd onder de folkliefhebbers. Zijn muziek bevond zich vaak op de grens van beide muziekstromingen. In the pines kent verschillende versies. Hieronder de tekst die Lead Belly zong.

My girl, my girl, don't lie to me
Tell me where did you sleep last night
In the pines, in the pines
Where the sun don't ever shine
I would shiver the whole night through

My girl, my girl, where will you go
I'm going where the cold wind blows
In the pines, in the pines
Where the sun don't ever shine
I would shiver the whole night through

Her husband, was a hard working man
Just about a mile from here
His head was found in a driving wheel
But his body never was found

My girl, my girl, don't lie to me
Tell me where did you sleep last night
In the pines, in the pines
Where the sun don't ever shine

Geen opmerkingen: