woensdag 8 oktober 2008

Provinciale Erfgoedportalen: Mijn Gelderland


Tijdens de tweejaarlijkse Online Conferentie op 8 oktober in Amsterdam was er een presentatie over Mijn Gelderland. Aan dit provinciaal 'erfgoedportaal' wordt sinds 2003 gewerkt door Biblioservice Gelderland, De Gelderland Bibliotheek (onderdeel van Bibliotheek Arnhem), het Gelders Archief, De Stichting Gelders Erfgoed, HR-media en Radio en TV Gelderland. Aan een stevige jaarlijkse subsidie van de provincie is de eis verbonden dat genoemde instellingen nauw moeten gaan samenwerken. Het resultaat mag er wezen. Inmiddels is al veel 'content' toegevoegd. Maar men is nog lang niet klaar. De komende twee jaar zal veel toeristische informatie worden toegevoegd, inclusief arrangementen en ook komt er een rubriek over regionale muziek. Dit jaar is er een begin gemaakt met het opzetten van regioportalen. In alle 15 bibliotheken van Novetheek (Noord-Veluwe) zijn Historische Informatiepunten geïnstalleerd waar men onder meer toegang heeft tot Mijn Gelderland/Noord-Veluwe. Binnenkort volgen de regio’s Achterhoek en Rivierenland. Zoeken binnen alle content van Mijn Gelderland kan via de handige aquabrowser. Kijk hier voor een powerpoint presentatie over Mijn Gelderland.

Een ander provinciaal erfgoedportaal waarbij archieven, bibliotheken en erfgoedinstellingen samenwerken is GeschiedenisZeeland.nl

Geen opmerkingen: