dinsdag 7 april 2009

Fietsroutenetwerk Overijssel ook al gedigitaliseerd


Foto: Opening fietsroutenetwerk Twente in april 2007

Zo, weer terug van weggeweest. Een week wezen fietsen in de Noord-Hollandse duinen. We hadden geluk: geen regen en veel zon. Dat kun je anders treffen in deze tijd van het jaar. In dit seizoen zijn de prijzen van huisjes in vakantieparken onwaarschijnlijk laag. Veel ouderen weten dit en boeken, wanneer er mooi weer in het vooruitzicht is, op het laatste moment. Je kunt bij verblijf op zo’n park vast wennen aan de toekomstige vergrijzing. Ik zit volgens de afdeling PZ van de OBD met een ‘stuwmeer’ aan vrije uren. Daar heb ik wat aan gedaan. Nu zit ik met een stuwmeer aan RSS- en Google Alert berichten en moet ik de draad weer zien op te pakken.
Ook in Noord-Holland kwam ik de bekende bordjes van het fietsroutenetwerk tegen. Dit netwerk bestaat uit knooppunten (fysiek: borden met een kaart van de omgeving), waarbij je telkens voor een nieuwe route kunt kiezen. Twente was twee jaar geleden één van de eerste regio’s waar dit knooppuntenstelsel werd gerealiseerd. In 2008 volgden Salland, Vechtdal, IJsseldelta en Kop van Overijssel. Dit netwerk is nu ‘gedigitaliseerd’. Een groot woord voor een aardig hulpmiddel – je moet nog wel zelf fietsen. Het is nu mogelijk thuis alvast een route te plannen – compleet met afstanden – en deze uit te printen. Op de uitdraai staan dan de nummers van de knoopppunten met tussenliggende afstanden. Onderweg hoef je alleen maar de nummers op de bordjes te volgen. Gemakkelijker kan niet. Zie: fietseninoverijssel.nl (kijk bij 'routeplanner')

Geen opmerkingen: