zondag 8 januari 2012

Middelburg Dronk



Even een zijsprong op dit Overijsselse weblog. Even aandacht voor Middelburg Dronk, een wiki. Al eerder schreef ik enthousiast over wiki’s. Middelburg Dronk is ook zo’n particulier initiatief, waarschijnlijk ontstaan in een café. Niks geen subsidies, geen visie- en beleidsdocumenten, doelstellingen, stuurgroepen, klankborden, programmalijnen, implementaties, speerpunten en programmamanagers. Nee, gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt. En als het schip strandt is er nog niets aan de hand.

Middelburg Dronk gaat over heden en verleden van de Horeca in Middelburg. Als er iets deel uitmaakt van het collectief geheugen van mensen is het wel de herinnering aan uitgaan en de uitgaansgelegenheden waar je vroeger kwam. Ook al woon je tegenwoordig in een andere plaats. De wiki wordt gevuld met gegevens – eigenaren, jaartallen etc. - over de kroegen en uitgaansgelegenheden. Iedereen kan meeschrijven en kan herinneringen, gebeurtenissen, anekdotes toevoegen. Een paar vrijwilligers ‘verzorgen’ de wiki, zodat het geen chaos wordt en de website er netjes uitziet.

Met Middelburg Dronk als voorbeeld maak je bijvoorbeeld Hengelo Dronk. Genoeg (ex)-stappers die herinneringen hebben aan de befaamde Herberg, De Walvisbar, de Bierkelder, Royal, ’t Neutje, 27, De Trap, Groothuis, New York, Café de Molen, Café de Haven, Café Veltkamp en vele andere kroegen en discotheken etc.

Overigens: Middelburg Dronk doet mee aan de Geschiedenis Online Prijs. Je kunt op hen stemmen, zoals ik al heb gedaan.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Bedankt voor je bijdrage en de verwijzing! Erg leuk om te lezen dat het project ook buiten Zeeland wordt gewaardeerd!

Unknown zei

Ik heb zelfs ook nog herinneringen aan Hengelo. Zo rond 1986 was ik eens bij mij zus op bezoek die daar de TIO deed. Belandde ik op een gegeven moment nog in een disco die geloof ik The Tower heette, en waar een deel van de dansvloer verticaal kon bewegen.

Of heb ik dat gedroomd?

Transisalania en Varia zei

Met plezier gedaan, Edwin. En The Tower heeft echt bestaan, al kwam ik er zelf niet, was toen al 30+ en had weinig met discotheken.