woensdag 4 maart 2009

'Ik, Jan Cremer' verscheen 45 jaar geleden



Precies 45 jaar geleden verscheen Ik, Jan Cremer, met op de omslag van de eerste druk al met grote letters BESTSELLER. Typisch Jan Cremer, die wist hoe hij in de publiciteit kon komen.
Zijn woordgebruik, het voor die tijd zeer openlijk schrijven over seks, maar ook zijn optreden in de media, maakte dat hij snel beroemd werd, hetgeen ook zijn bedoeling was.
In Oorlog op Pathmos schreef Jan Cremer: ‘Na mijn definitieve vertrek uit Enschede - de dag na mijn zestiende verjaardag - begon voor mij het Grote Avontuur, de Verovering van de Wereld. In Enschede werd je geboren om te vertrekken. Gulzig was ik, hongerig en dorstig naar kleur. Was het Leven immers geen grote kleurplaat vol zwarte lijnen die je zelf met kleur in mocht, in moet vullen?’

Op de website van Geschiedenis VPRO wordt ter gelegenheid van 45 jaar ‘Ik, Jan Cremer’ heel veel aandacht besteed aan Jan Cremer en zijn eerste boek: interviews, recensies, oude en recente tv-opnamen.

Op Wie is wie in Overijssel staat een biografie van Jan Cremer, waarin vooral zijn relatie met Enschede aan bod komt.

Een indrukwekkend Comité van Aanbeveling doet verwoede pogingen om in Enschede een Jan Cremer Museum te stichten. Zie ook de website van Jan Cremer.
Het museum zal volgens plan begin volgend jaar geopend worden. Eén ding ontbreekt nog: geld. Kijk hier voor het laatste nieuws over het museum.

Geen opmerkingen: