vrijdag 23 december 2022

Kauwen in schemering van Westermaat Hengelo: wat brengt ze samen?

[Foto: Tubantia - Erna ter Haar]

Stadsdichter Wouter Munsterman publiceert regelmatig een gedicht over Hengelo in de Tubantia. Hij heeft de gemeente Hengelo opgedeeld in vakken en maakt over al die plekken een gedicht. Ook landelijk gebied komt aan bod. Het gedicht dat hij afgelopen week publiceerde over de kruising van snelwegen tussen Hengelo en Borne trof mij. Al tientallen jaren hoor ik in het tweeduuster het gekweter van kauwen op deze plek. Als je daar fietst wordt je blik naar boven getrokken naar de rondcirkelende vogels die een voor een plek zoeken op een van de takken van het schaarse aantal bomen. Als het duister is ingevallen zien ook de bomen zwart van de vogels. Het geluid en de hoeveelheid van de vogels in de schemering maakt toch altijd indruk.



Ruim 25 jaar geleden was het zoeken van een slaapplaats door de zwarte vogels nog spectaculairder. Het Oosterbosch bestond nog, waardoor de concentratie van vogels nog groter was. In 1996 werd het Van der Valk Hotel gebouwd en in 2002 de Ikea. De laatste kwam precies op de plek van het Oosterbosch. De kauwen zijn naar dezelfde plek blijven komen en zoeken de boomgroepen in de buurt die zijn blijven staan.

Hieronder een kaartje van 30 jaar geleden toen het Oosterbosch nog bestond:


Ik hoorde ooit zo'n 20 jaar geleden een verklaring van een vogeldeskundige over dit verschijnsel. Volgens hem vormde deze kruising van snelwegen omringd door bomen een markeringspunt voor trekvogels. Maar volgens mij is de kauw geen trekvogel. Het blijft voor mij een mysterie.

Geen opmerkingen: