dinsdag 9 december 2008

Bloggen: waar haal je de tijd vandaan?

Hoe kom je aan je onderwerpen? en Waar haal je de tijd vandaan? Dit soort vragen worden soms gesteld aan bloggers. Nou ben ik zelf een bescheiden blogger, maar bij bekende bloggers als Eric Hennekam, die ook een archiefforum beheert, Bob Coret, tevens beheerder van een aantal genealogische websites en biblio(theek)blogger Edwin Mijnsbergen komen deze vragen meteen naar boven.
Het antwoord in grote lijnen luidt: het is een kwestie van organiseren en slim gebruik maken van (Web 2.0) toepassingen (software, applicaties) die het Internet biedt. Eric Hennekam verwees naar een website met meer dan 100 tips ‘to organize your life’

Heel aardig die honderd tips, maar omdat veel mensen afhaken wanneer ze lange Engelstalige teksten moeten lezen, zal ik hier de toepassingen noemen waarvan ik zelf gebruik maak.

Gmail account
Een gratis Gmail account kan ik iedereen aanbevelen, omdat je hiermee toegang krijgt tot allerlei diensten van Google. Bovendien is het een zeer gebruiksvriendelijk e-mailprogramma – je hoeft eigenlijk nooit meer post weg te gooien (als je dat zou willen). Denk goed na over een wachtwoord dat je telkens weer, ook bij andere Web 2.0toepassingen, kunt gebruiken.

RSS (Really Simple Syndication)
Om het simpel te zeggen: met behulp van een RSS-reader haal je alle nieuwe berichten binnen die verschijnen op je favoriete (nieuws)sites, weblogs, forums etc.
In deze cursus voor bibliotheekmedewerkers wordt uitgelegd hoe je je leven eenvoudiger maakt met RSS. Ook het vinden en toevoegen van ‘RSS-feeds’ wordt behandeld. Netvibes is de populairste RSS-reader/Nieuwslezer, zelf gebruik ik Bloglines – kwestie van persoonlijke voorkeur.

Klik op afbeelding voor vergroting. Links in zwarte letters staan de nog ongelezen berichten aangegeven.

Delicious: social bookmarking oftewel favorieten delen
Met Delicious kun je gemakkelijk je favorieten op Internet opslaan, zodat je er vanaf elke computer bij kunt. Je kunt trefwoorden (of ‘tags’) toevoegen. Je kunt zien wie nog meer een bepaalde favoriet heeft en welke favorieten deze persoon nog meer heeft. Via de tags kom je op nieuwe, wellicht onbekende, websites. Welke mogelijkheden er nog meer zijn kun je in de al genoemde cursus nalezen. Je kunt uiteraard gebruik maken van een schuilnaam. Ook kun je er voor kiezen bepaalde favorieten op ‘do not share’ te zetten, zodat ze onzichtbaar blijven voor anderen.

Klik op afbeelding voor vergroting. Op de 'tag' Overijssel vind je 316 treffers. 15 personen hebben Historisch Centrum Overijssel bij hun favorieten staan. Door op 15 te klikken kun je zien wie dat zijn en welke favorieten zij nog meer hebben.

Google Docs
Met je Gmail account heb je ook de beschikking over Google Docs, een werkplek op Internet waar je gezamenlijk aan documenten kunt werken, of waarbij je zelf vanaf verschillende computers aan een document kunt werken. Hier wordt alles weer uitgelegd.

Google Meldingen (Alerts)
Met Google Alerts kun je door middel van trefwoorden aangeven over welke onderwerpen je nieuws wilt ontvangen. Google zorgt dat wanneer in enig (nieuws)bericht of toevoeging aan een website de genoemde trefwoorden voorkomen, dat bericht of die toevoeging in je postbus terecht komt.

Samenvattend: Met behulp van RSS blijf ik automatisch op de hoogte van alle nieuwe bijdragen op weblogs en websites over de onderwerpen waarover ik zou kunnen schrijven. Met Delicious kan ik altijd bij mijn favorieten en kom ik regelmatig nieuwe websites tegen. Met Google Alerts blijf ik op de hoogte van bijvoorbeeld nieuwe uitgaven van boeken en met behulp van Google Docs kan ik zowel op mijn werk als thuis aan dezelfde documenten werken (geen USB-sticks meer nodig). Tenslotte is er nog Librarything – had ik nog niet genoemd – waarmee ik alle recente aanwinsten van de Overijssel Collectie van de OBD kan laten zien. Natuurlijk hoef je geen weblog bij te houden om met al deze toepassingen je voordeel te doen.

1 opmerking:

Unknown zei

Het zijn inderdaad allemaal tools die een helpende hand bieden. Het scheelt ook wel dat ik het ook graag doe allemaal en geen gezin heb te onderhouden o.i.d.

Maar als je de tijd die anderen surfen en besteden aan het overtikken van teksten etc er allemaal vanaf kunt trekken, steek je veel tijd in je zaak. Het lezen van andere blogs en sites kost eigenlijk nog de meeste tijd. Selectief blijven in Netvibes is nog een lastig verhaal ;-)